2013-10-21

SAS eller SVA

Vandaag begonnen met SAS of SVA, Svenska som Andraspråk. Als ik de papieren mag geloven zit ik nu in GRNSVA2. We waren met een man of 12. 3 uit Iran, 1 uit Gambia, 1 uit Turkije, 1 uit Chili, 1 uit Roemenië, 1 uit Nederland, 1 uit Ethiopië, 1 uit Somalië, 2 uit Kyrzystan en de rest ben ik vergeten. Niemand uit Somalië want die vraag krijg ik toch wel weer.

Eerst was daar weer een test, ja, ze testen wat af in dit landje. Het was vergelijkbaar met de test voor D-betyg dus waarom nog een keer... geen idee. Tekst lezen en begrijpen: 8 vragen. Ontbrekende woordjes, letters, grammatica, in een tekst invullen. Eitje! Synoniemen of betekenissen (40 stuks multiple choice) was hier en daar wel lastig als je geen context hebt, je kunt makkelijk op het verkeerde been gezet worden. 10% fout denk ik, waar onder 'spela in', daar kon ik niet uitkomen (=film opnemen, ik had 'dvd afspelen'). Daarna een brief schrijven aan mijn oom en vertellen hoe het met mij gaat. Makkie. Zullen wel de nodige spelfouten in zitten maar ze begrijpen vast wat ik bedoel.


 
We beginnen met de deelcursus literatuur. In lättläst: De nieuwe kleren van de keizer van H.C. Andersen. Waarom dat in lättläst moet begrijp ik niet, ik heb het verhaal vanmorgen ook in het 'echt' gelezen, zo moeilijk is dat niet. Verder "Drottningens älskare" van Bertrice Small en een gedicht van Kristina Lugn. Voor elk wat wils. Hoewel er wel iemand weg ging want die hield blijkbaar niet van boeken lezen... Zweedse literatuur en dan beginnen met een Deense auteur....

De lessen zijn op maandag en woensdag van 8.20 tot 11.40. Duur: 7 weken. Zal wel een stuk huiswerk bijkomen maar het lijkt me allemaal prima te doen. Dit heet dan heltid. Dat komt omdat er nog 3 andere lessen zijn die ik niet volg: Engels, Wiskunde en een soort Maatschappijleer. Ik heb nog overwogen om Engels erbij te doen maar dan blijft er van mijn woordvolgorde helemaal niks meer over!

Overigens is de koffie ook hier niet te drinken, zal wel staatskoffie zijn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar